Norwegian Cruise Line beperkt aantal items bij roomservicebestellingen

Norwegian Cruise Line (NCL), bekend om zijn flexibele “Freestyle Cruising”-filosofie, zet zijn operationele evolutie voort met een belangrijke update van zijn roomservicebeleid. In een stap die gericht is op het handhaven van hun toewijding aan het leveren van dineropties van wereldklasse en het behoud van kwaliteit, heeft de cruisemaatschappij nieuwe itemlimieten ingevoerd voor dineren in de kajuit. NCL stelt dat het kerndoel van dit beleid is om de efficiëntie te verbeteren, de versheid te behouden, verspilling te verminderen en de wachttijden aanzienlijk te verkorten, zodat alle gasten hun gewenste bestellingen snel en tijdig ontvangen.

De nieuwe structuur beperkt gasten tot het bestellen van maximaal twee items per persoon per bezorging voor het roomservice-menu voor de hele dag. De beperking is nog specifieker voor de roomservice voor het ontbijt, waarin staat dat elke gast één warm item en één koud item (vaak gepresenteerd in een bento-box) per bezorging mag bestellen. Deze afgemeten aanpak is bedoeld om de servicelevering te optimaliseren en de algehele gastervaring te verbeteren door het gecontroleerde volume.

Itemlimieten creëren verwarring en frustratie

Hoewel NCL beweert dat deze updates zijn ontworpen om verspilling te verminderen en de service te verbeteren, wordt het nieuwe beleid met gemengde reacties ontvangen. Veel trouwe cruisereizigers zien een patroon dat minder over duurzaamheid lijkt te gaan en meer over het terugschroeven van diensten. Een belangrijke bron van verwarring ligt in de ambigue definitie van wat precies een “item” is. Met de ontbijtbeperking die luidt: “Elke gast mag 1 warm item en 1 koud item (bento-box) per bezorging bestellen”, vragen gasten zich bijvoorbeeld af wat als “warm” of “koud” wordt beschouwd.

Bovendien roept het uitgebreide roomservicemenu – met à-la-carte-opties zoals soepen, salades, gegrilde kaassandwiches, hotdogs en skirt steak – vragen op of items zoals een kom soep, een simpele toast of zelfs een tas koffie voor meerdere gasten meetellen voor de strikte limiet. Als dranken anders worden geclassificeerd, telt een tas koffie mogelijk niet mee, maar als het een “item” is, heeft dit snel gevolgen voor wat een gast kan bestellen. Zoals een gast opmerkte, is het nieuwe beleid erg verwarrend, omdat je nu geen volledig, standaard diner meer kunt bestellen bestaande uit een salade, een hoofdgerecht en een dessert; je bent beperkt tot slechts twee items. Dit beperkt sterk de opties voor wat als een bevredigende volledige maaltijd kan worden beschouwd wanneer men ervoor kiest om in de kajuit te dineren.

Onveranderde kosten verergeren ontevredenheid gasten

De frustratie over de nieuwe beperkingen wordt verergerd door het feit dat de reeds bestaande roomservicebezorgkosten hetzelfde blijven. Gasten merken snel op dat deze kosten niet zijn verlaagd, ondanks de strenge limiet op hoeveel ze tegelijk kunnen bestellen.

De bezorgkosten bedragen $4,95 voor het ontbijt en $9,95 voor het menu voor de hele dag, met een automatische fooi van 20% toegevoegd voor niet-gratis items zoals alcoholische dranken. Er is ook geen optie voor een hogere vergoeding voor een uitgebreidere bestelling, waardoor gasten die een volledige driegangenmaaltijd wensen (voorgerecht, hoofdgerecht en dessert) gedwongen worden om meerdere afzonderlijke bestellingen te plaatsen en de bezorgkosten daarvoor te betalen, wat het doel van “snel en tijdig” service tenietdoet.

Terwijl gasten nu minder items mogen bestellen, blijven de roomservice bezorgkosten hetzelfde en bedragen ze $4,95 voor het ontbijt en $9,95 voor het menu voor de hele dag. Hierbij wordt automatisch een fooi van 20% toegevoegd voor alle niet-gratis items, zoals alcoholische dranken.

Deze beperking staat in schril contrast met de eetervaring in een restaurant aan boord. In de hoofdrestaurants (MDR’s) bestaat het menu uit drie standaardgangen. Hoewel NCL nu $5 in rekening brengt voor elk extra hoofdgerecht na het eerste, kunnen gasten nog steeds onbeperkt voorgerechten (zoals zowel een soep als een salade) en meerdere desserts krijgen zonder extra bezorgkosten.

Een evoluerende definitie van Freestyle Cruising

Deze aanpassing van het roomservicebeleid is de nieuwste in een reeks van belangrijke operationele veranderingen door Norwegian Cruise Line, die gezamenlijk wijzen op een aanscherping van wat de “all-inclusive”-ervaring inhoudt. Deze veranderingen omvatten de recente toeslag van $5 voor een tweede of extra hoofdgerecht in de hoofdrestaurants, die gericht is op het tegengaan van overmatige voedselverspilling.

Naast dineren heeft NCL ook zijn drankenbeleid verfijnd onder zijn milieu-initiatief Sail & Sustain, zoals het elimineren van plastic waterflessen voor eenmalig gebruik uit de drankenpakketten van de Pride of America. Bovendien heeft NCL bevestigd dat zijn boord-drankenpakket “More at Sea” vanaf 1 maart 2026 niet langer geldig zal zijn op hun privé-Bahaamse eiland, Great Stirrup Cay.

Hoewel NCL beweert dat deze updates zijn ontworpen om verspilling te verminderen en de service te verbeteren, zorgt het cumulatieve effect van deze veranderingen ervoor dat sommige cruisereizigers het gevoel hebben dat de cruisemaatschappij flink aan kostenbesparing doet en de Freestyle Cruising-filosofie terugschroeft.

Contacteer ons voor meer informatie over Norwegian Cruise Line.

Wil je nog meer leuke reistips en inspiratie? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

LEES OOK: Royal Caribbean lanceert ultieme gezinservaringen op Legend of the Seas

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *