Brussels Airlines schrapt vluchten om werkdruk te verlagen

De grenzen zijn weer helemaal op en we willen met z’n allen meer dan ooit op vakantie. ​​We gaan dan ook een drukke zomer tegemoet, een zomer die van cruciaal belang is voor de reissector. Maar met het heropleven van de sector neemt ook de werkdruk toe.

Voor Brussels Airlines brengt de opvoering van het vluchtschema na twee ongewoon rustige jaren naar een volle zomerplanning een grote werkdruk met zich mee voor het personeel. Het personeel heeft de voorbije weken al meermaals aangegeven dat ze vrezen dat de werkdruk in deze uitzonderlijke omstandigheden te hoog zal zijn. Na gesprekken met de vakbonden heeft Brussels Airlines een aantal acties ondernomen om het werkschema te verlichten. Onder meer door het annuleren van 148 vluchten, waarvoor voldoende alternatieven voor passagiers beschikbaar zijn, wil de maatschappij tegemoetkomen aan de vraag van het personeel.

“​​We hebben de voorbije maanden een zeer succesvolle rekrutering gekend om onze groei deze zomer mogelijk te maken. Er werden onder meer 225 extra cabin crew leden aangenomen, waarvan een groot deel met ervaring bij Brussels Airlines. Ook bij het luchthavenpersoneel en het onderhoudsdepartement werden extra werkkrachten aangeworven. Er worden dan ook geen vluchten geschrapt omwille van personeelstekorten. Het vooropgestelde vluchtschema was volledig in lijn met het personeelsbestand en binnen de afspraken van de huidige CAO,” zegt Maaike Andries, woordvoerder bij Brussels Airlines

De annulatie van 148 vluchten zal een impact hebben op minder dan 1% van de passagiers, zij zullen door de maatschappij gecontacteerd worden en krijgen meteen ook de gegevens van hun nieuwe vlucht toegestuurd. Indien de klant niet tevreden is met het voorgestelde alternatief zal de luchtvaartmaatschappij een andere oplossing voorstellen. Als er geen oplossing uit de bus komt kan de passagier een terugbetaling aanvragen.

Andries hoopt dat de gesprekken met de sociale partners alsnog kunnen worden verdergezet om tot effectieve oplossingen te komen voor de aankomende zomer. Een staking aan het begin van de zomer zou op het slechtst mogelijke moment komen voor de passagiers en voor het bedrijf dat momenteel nog iedere dag uit de rode cijfers probeert te klauteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *