Brussels Airport reikt Aviation Awards uit

Woensdagavond werden naar jaarlijkse traditie de Brussels Airport Aviation Awards uitgereikt. Met deze awards wil Brussels Airport de luchtvaartmaatschappijen en partners die in 2022 hebben uitgeblonken op het gebied van punctualiteit en prestaties, netwerkontwikkeling, veiligheid en milieu in de bloemetjes zetten.

Brussels Airport organiseert de Aviation Awards al sinds 2007, om de luchtvaartmaatschappijen en partners die uitzonderlijke prestaties hebben neergezet te bekronen. Er werden dit jaar awards uitgereikt in 11 verschillende categorieën.  

Performance en Punctuality Awards 

De Performance en Punctuality Awards worden uitgereikt aan passagiers- en cargomaatschappijen die uitblinken in stiptheid en prestaties. Punctualiteit is de beste on-time performance, dat wil zeggen een aankomst of vertrek binnen 15 minuten van de geplande tijd. De prestaties voor cargo worden berekend aan de hand van het aantal wekelijkse vluchten, het aantal bestemmingen, de totale hoeveel gevlogen vracht, de vracht per vlucht en de groei in het tonnage vracht. 

  1. Cargo Airline Performance Award: Ethiopian Airlines

De luchtvaartmaatschappij die het afgelopen jaar het meest heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van Brucargo was Ethiopian Airlines. De luchtvaartmaatschappij voert momenteel wekelijks 7 geplande vluchten uit tussen Brussel en Addis Abeba en realiseerde een sterke trafiekgroei van 8% in 2022. De andere genomineerden waren Air Belgium, Qatar Airways, Sichuan Airlines en Singapore Airlines. 

  1.  Short Haul Airline Punctuality Award: Air Europa

De Punctuality Awards zijn voor de luchtvaartmaatschappijen met de beste on-time performance. In 2022 was Air Europa de meest punctuele luchtvaartmaatschappij. Zij voeren twee dagelijkse vluchten uit naar Madrid en wonnen eerder al in deze categorie in 2013. Air Europa presteerde net iets beter dan de andere genomineerde luchtvaartmaatschappijen in deze categorie: Finnair, airBaltic, KLM en ITA Airways. 

  1. Long Haul Airline Punctuality Award: Qatar Airways

De Punctuality Award voor langeafstandsmaatschappijen gaat dit jaar naar Qatar Airways. Zij vliegen dagelijks naar Doha en wonnen deze award ook in 2016. De andere genomineerden in deze categorie waren Air Belgium, Emirates, United Airlines en Ethiopian Airlines. 

Cargo Awards 

Er zijn twee awards specifiek voor cargo stakeholders en -partners op Brussels Airport voor innovatie, groei en partnerschap. 

  1. Brucargo Award: Aviapartner Cargo

De Brucargo Award werd in 2012 geïntroduceerd om de partners van Brussels Airport op Brucargo in de kijker te zetten. De award gaat dit jaar naar Aviapartner Cargo, voor hun sterke bijdrage aan de Brucargo-community en grote inzet voor Air Cargo Belgium.  De andere genomineerden in deze categorie waren Air Cargo Belgium, ACIC Operator, dnata, en Hongyuan Group. 

  1. Logistic Provider Award: Expeditors

Expeditors legt de lat voor farmatransport steeds hoger, zij zijn met hun expertise de logische keuze voor de farma-industrie en zij zijn de grootste gebruiker van de Airside Pharma Transporters. Naast Expeditors waren ook Herfurth Logistics, Kuehne & Nagel, Hongyuan Group en Ziegler genomineerd in deze categorie. 

Environment and Safety Awards 

De Environment en Safety Awards worden uitgereikt aan luchtvaartmaatschappijen of partners die een bijzonder bijdrage hebben geleverd aan het milieu en aan de voortdurende verbetering van veiligheidsnormen en -bewustzijn. 

  1. Environment Award: Safran Aircraft Engine Services Belgium

De Environment Award ging naar Safran Aircraft Engine Services Belgium. Zij investeren in een nieuw gebouw op de terreinen van Brussels Airport en gaan zich hier op duurzame wijze inbedden. Dit gebouw wordt voorzien van heel wat duurzame technieken zoals fossielvrije verwarming via warmtepompen, zonnepanelen, grondige isolatie en dus een zeer lage EPC-waarde, regenwaterbuffering en -infiltratie en groendaken. Zij werken nu al aan de vermindering van hun milieu-impact door een zero-waste systeem van oppervlaktebehandeling van metalen, warmteterugwinning en elektrificatie van het bedrijfswagenpark.  

  1. Safety Award: Brussels Airlines Maintenance

Het Brussels Airlines Maintenance departement krijgt de Safety Award voor zijn collaboratieve en effectieve veiligheidsaudit, en ultramoderne en gedigitaliseerde ondersteunende systemen. 

Network Development Awards 

De Network Development Awards gaan naar luchtvaartmaatschappijen die nieuwe routes hebben gelanceerd of een belangrijke groei in passagiers of vrachtvolumes hebben gerealiseerd. 

  1. Cargo Airline Award: Air Belgium

De award voor Cargo Airline 2022 gaat naar Air Belgium, voor het opstarten van hun volvrachtactiviteiten met ultramoderne B747-8 en hun A330 vrachtvliegtuigen, die de groei op Brussels Airport versterken dankzij het succesvolle partnerschap met Hongyuan Group. De andere genomineerden waren Ethiopian Airlines, Sichuan Airlines, Singapore Airlines en Qatar Airways. 

  1. Short Haul Airline Network Development Award: Transavia

Transavia, dat afgelopen jaar haar basis opstartte in Brussel en haar aanwezigheid in de Benelux uitbreidt, krijgt dit jaar de Short Haul Award. De andere genomineerden waren Corendon, FlyOne, PLAY en SunExpress. 

  1. Long Haul Airline Network Development Award: United Airlines

United Airlines mag deze award mee naar huis voor het volledige herstel van hun trafiek en de enorme groei van hun driestedennetwerk in de Verenigde Staten; zij zijn de grootste niet-Belgische langeafstandsluchtvaartmaatschappij op Brussels Airport. De andere genomineerden in deze categorie waren Air Belgium, Ethiopian Airlines, Brussels Airlines en Air Canada. 

  1. Diamond Award: Personeel TUI fly

Dit jaar werd ook de Diamond Award uitgereikt. Deze Award, die niet elk jaar wordt toegekend, is er om een uitzonderlijke prestatie van een individu of organisatie in de kijker te zetten. Dit jaar ging de Diamond Award naar het personeel van TUI fly. Een erg gemotiveerd luchtvaartteam dat alle afdelingen mobiliseert wanneer er zich een operationele uitdaging zou voordoen op hun thuisluchthaven, of het nu gaat om de afhandeling of het organiseren van transport. De passagiers staan centraal bij de medewerkers en zij doen er alles aan om hen een vakantie in de beste omstandigheden te bieden. 

Lees ook: Corendon verstevigt samenwerking met Brussels Airport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *