Zomervakantie op Brussels Airport een succes met bijna 4.4 miljoen passagiers

Brussels Airport mocht deze zomervakantie maar liefst 4,4 miljoen passagiers verwelkomen. Een resultaat dat de verwachtingen overstijgt, en maar liefst 81% van het aantal passagiers in de zomer van 2019.

Tussen vrijdag 1 juli en woensdag 31 augustus kozen maar liefst 4,4 miljoen reizigers voor Brussels Airport, dat is 81% van het aantal reizigers in de zomer van 2019. Een sterk resultaat dat de initiële inschattingen overstijgt, onder meer doordat de luchthaven meer Nederlandse reizigers mocht verwelkomen en door heel wat late boekingen voor de zomervakantie. Na twee zomers met nog heel wat reisbeperkingen is het succes van deze zomer een belangrijk teken van herstel voor de hele luchtvaartsector.

“Dit was een bijzonder belangrijke zomer voor onze hele luchthavengemeenschap, en ik ben tevreden dat we er samen in geslaagd zijn om zovele mensen vlot op hun bestemming te krijgen. Het was een zomer met wereldwijd heel wat uitdagingen voor de sector, maar op Brussels Airport zijn we er dankzij een goede samenwerking en voorbereiding in geslaagd om zonder grote operationele problemen of extreme wachtrijen onze passagiers aan hun vakantie te laten beginnen. Ook al waren er enkele vertragingen omwille van het grote aantal passagiers, alles werd in het werk gesteld om de passagiers hun vlucht in de best mogelijke omstandigheden te laten nemen. Deze succesvolle zomer is te danken aan een goede voorbereiding, al sinds eind 2021, op de hervatting van het vakantieverkeer en een efficiënte samenwerking met de vele partners”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. 

Voorbereiding en samenwerking voor een geslaagde zomer 

Samen met alle partners op de luchthaven had Brussels Airport zich voorbereid op het toenemende aantal passagiers deze zomervakantie, en de luchthavenoperaties zijn gedurende de twee zomermaanden dan ook zonder grote problemen verlopen. Dankzij nauw overleg met alle operationele partners in het Airport Operations Center en het gebruik van geavanceerde voorspellingsmodellen die de piekmomenten voor de verschillende processen op de luchthaven aantonen, kon hier zo goed mogelijk op worden geanticipeerd en konden grote problemen of extreme wachtrijen worden voorkomen. De gebruikelijke vakantiedrukte met wat langere wachtrijen op piekmomenten was er wel, maar deze werden door de inzet van extra stewards in goede banen geleid, en de operationele problemen die er waren, zijn steeds binnen afzienbare tijd weer opgelost. Dankzij de online tool op de website van Brussels Airport krijgen passagiers ook een advies op maat om tijdig naar de luchthaven te komen voor hun vlucht.  

Net als op alle andere Europese luchthavens waren er ook Brussels Airport deze zomer operationele vertragingen van de vluchten. Deze zijn onder meer het gevolg van vertragingen van de vluchten die van andere luchthavens kwamen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *