
De legendarische Astoria, gebouwd in 1948 en sinds 2022 stilgelegd in de Rotterdamse Waalhaven, maakt zich klaar voor haar laatste reis: de sloopwerf van Galloo in Gent. Het schip voer onder Portugese vlag, maar belandde in financiële moeilijkheden toen de Amerikaanse eigenaar zijn lig- en havengelden niet meer betaalde, wat leidde tot een juridische procedure en uiteindelijk een openbare verkoop – voor nog geen € 200.000.
Met haar 160 meter lengte en meer dan 12.000 ton gewicht is de Astoria niet zomaar een schip. Gebouwd in Göteborg als MS Stockholm voor de Swedish American Line, werd ze wereldberoemd na de botsing met de Andrea Doria in 1956. Later voer ze onder verschillende namen – zoals Völkerfreundschaft, Athena en Azores – totdat ze in 2016 werd omgedoopt tot Astoria voor Cruise & Maritime Voyages
Na de pandemie en het faillissement van CMV in 2020 werd de Astoria naar Rotterdam gesleept, waar ze sinds december 2020 wachtte op een nieuwe toekomst. Nieuwe plannen stranden door herhaaldelijke betalingsproblemen, totdat Galloo op 17 juni 2025 uiteindelijk het schip kocht op een veiling voor € 200.000.
Galloo, met hoofdzetel in Menen, zal het schip ontmantelen op haar gespecialiseerde recyclagewerf in Gent. De werf in Gent is erkend voor veilige en milieuvriendelijke sloop van zeeschepen volgens de Europese regelgeving.
Het ontmantelingsproces begint met het verwijderen van gevaarlijke stoffen als olie, brandstof, zware metalen en asbest. Daarna volgt de systematische stripfase, waarbij de bovenbouw wordt afgebroken en het casco in stukken van maximaal 20 ton wordt gezaagd. Uit de sloop komt een schat aan materiaal vrij: ferro- en non-ferrometalen zoals staal, koper en aluminium, maar ook hout, glas en kunststoffen. Galloo streeft ernaar meer dan 97% van de Astoria om te zetten in herbruikbare grondstoffen, waarbij slechts een klein restvolume overblijft. Deze materialen krijgen nieuwe levens in bouwprojecten, industriële toepassingen of andere schepen.
Voor maritieme liefhebbers is de ontmanteling van de Astoria een emotioneel moment. Het gaat immers om het oudste nog varende cruiseschip ter wereld, met een geschiedenis als hotel, cruiseschip en zelfs vluchtelingenopvangschip. Maar de realiteit dwingt tot een pragmatische keuze: de kosten voor restauratie of herbestemming waren simpelweg te hoog.