Costa stelt nieuw duurzaamheidsrapport voor

Met het concept ‘The Good Power of Travel’ stelt Costa Cruises een nieuwe filosofie van reizen voor die gericht is op het creëren van waarde en toewijding aan verantwoorde innovatie.

costa smeralda cruise schip

Costa Cruises heeft de 16e editie van haar duurzaamheidsrapport voorgesteld. Het rapport heeft betrekking op het jaar 2021 en belicht de duurzaamheidsprestaties van het bedrijf en definieert toekomstige doelen en inzet voor duurzame groei in de cruise-industrie.

In het rapport worden vier hoofdprioriteiten geïdentificeerd als onderdeel van de toekomstvisie van Costa: de weg naar klimaatneutraliteit, het regenereren van hulpbronnen, mensen machtigen en het bouwen van een transformatief ecosysteem.

“Dit is de 16e editie van ons duurzaamheidsrapport, een cijfer dat onze geconsolideerde en baanbrekende inzet voor duurzaamheid onderstreept. 2021 was een jaar dat werd gevormd door een diepgaande en substantiële evolutie van Costa. We hebben gewerkt om een ​​nieuwe manier van reizen en een productwaardepropositie, die duurzaamheid een belangrijke troef vindt,” zegt Mario Zanetti, president van Costa Cruises. “Ons werk zal de komende jaren worden voortgezet, met een strategie die zich richt op de transformerende kracht van reizen, The Good Power of Travel, zoals de titel van het nieuwe rapport aangeeft. Dit is een bedrijfsmodel dat in staat is om sociale, ecologische en economische waarde te genereren in samenloop met het voortzetten van onze focus op het consequent overtreffen van de verwachtingen van onze gasten.”

Wat betreft het eerste focusgebied, klimaatneutraliteit, is het de ambitie van Costa Cruises om tegen 2050 een nieuwe generatie schepen te introduceren die geen CO2-uitstoot heeft. Het bedrijf werkt ook aan het verder verbeteren van de energie-efficiëntie van zijn bestaande vloot en het ondersteunen van innovaties in haveninfrastructuur. Een deel van deze verbintenis omvat de ingebruikname van de eerste schepen aangedreven door vloeibaar aardgas (Costa Toscana en Costa Smeralda), de installatie van de nieuwste emissiebeperkende systemen op meer dan 90 procent van de schepen en een focus op de exploitatie van walstroomtechnologie . Op dit moment is een derde van de schepen geschikt om gebruik te maken van walstroom, binnenkort worden nog vijf schepen hiervoor uitgerust.

Wat betreft de regeneratie van hulpbronnen, wordt op alle schepen al 100% gescheiden inzameling en recycling van materialen zoals plastic, papier, glas en aluminium uitgevoerd. Bovendien wordt in 90% van de dagelijkse waterbehoefte voorzien door zeewater te behandelen met ontziltingsinstallaties. Op de nieuwere Costa-schepen is dit reeds 100%.

Het derde strategische gebied, gericht op ‘empowerment‘ van mensen, betreft zowel gasten als medewerkers. Wat de gasten betreft wil men hen nog beter informeren over de impact van verantwoord reizen. Voor werknemers wil het bedrijf verder inzetten op bevorderen van een eerlijke en inclusieve werkomgeving en het verbeteren van hun vaardigheden.

Het laatste strategische gebied, het uitbouwen van een transformatief ecosysteem, betreft de waarde die wordt gegenereerd voor de gebieden en gemeenschappen die Costa-schepen verwelkomen. Alleen in 2021, met een periode waarin een aantal schepen enkel in de Middellandse Zee aanwezig waren, bezochten Costa-schepen 31 havens, met 17 verschillende routes. Hierdoor werd een ecosysteem met bijna 16.000 leveranciers nieuw leven ingeblazen.

Een essentieel onderdeel van Costa’s inzet voor mens en planeet komt tot uiting in de projecten van de Costa Crociere Foundation. Dit is een onafhankelijke non-profitorganisatie wiens werk complementair en synergetisch is met Costa’s duurzaamheidsactiviteiten. Sinds de oprichting in 2014 heeft de Costa Crociere Foundation in totaal 31 milieu- en sociale projecten gerealiseerd ten voordele van meer dan 125.000 mensen van meer dan 130 verschillende nationaliteiten.

Het volledige duurzaamheidsrapport is beschikbaar op de website van Costa Cruises.

Lees ook: Oceania Cruises introduceert excursies met aandacht voor duurzame ondernemingen en iconische bouwwerken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *