Brussels Airlines sluit 2022 af met een verlies van 74.1 miljoen

Brussels Airlines sluit 2022 af met een aangepaste EBIT van -74.1 miljoen euro, een verbetering van 115 miljoen euro ten opzichte van het jaar voordien. Dankzij haar herstructurering heeft de nationale luchtvaartmaatschappij een concurrentiële kostenpositie die haar klaarmaakt voor de toekomst.

brussels airlines

Brussels Airlines heeft 2022 afgesloten met een verlies van 74.1 miljoen euro. Tijdens de eerste maanden van 2022 ondervond de luchtvaartmaatschappij nog de gevolgen van Omicron. Ook de zes stakingsdagen verspreid over het jaar hadden een aanzienlijke invloed op de algemene resultaten. Bovendien werden de resultaten van de maatschappij beïnvloed door de torenhoge inflatie en de hoge brandstofkosten die slechts gedeeltelijk werden gecompenseerd door extra inkomsten.

De sterk winstgevende tweede helft van het jaar – inclusief het hoogste kwartaalresultaat in de 20-jarige geschiedenis van Brussels Airlines dat werd behaald tussen juli en september – volstond niet om de gecumuleerde verliezen in het eerste halfjaar van 2022 te compenseren.

Verdubbeling aantal passagiers in 2022

Gedurende het afgelopen jaar verwelkomde Brussels Airlines 6,8 miljoen passagiers aan boord van haar vluchten, een stijging van 96% ten opzichte van 2021. Ook de inkomsten van de luchtvaartmaatschappij stegen in 2022. Met een verbetering van 117% ten opzichte van 2021 behaalt Brussels Airlines een omzet van EUR 1.217 miljoen.

De bedrijfskosten stegen tot EUR 1.363 miljoen, Voornamelijk als gevolg van het hogere productievolume, een sterke stijging van de brandstofkosten, een sterke positie van de dollar en de inflatie die gevolgen had voor bijna alle kosten.

Als resultaat bedraagt de aangepaste EBIT voor 2022 EUR -74,1 miljoen.

Afrika blijft sterkhouder, zelfs in moeilijke tijden

Brussels Airlines heeft een lange traditie in het vliegen van en naar het Afrikaanse continent, een sector die ook tijdens de Omicron-golf goed stand hield. ​De laatste zes maanden van 2022 bereikte de bezettingsgraad met 85% opnieuw het recordniveau van vóór de crisis.

Met de toevoeging van een 9e langeafstandsvliegtuig versterkte de Belgische luchtvaartmaatschappij haar positie in West-Afrika met de opening van Ouagadougou (Burkina Faso) en Conakry (Guinee). Dit brengt het aantal bestemmingen naar Sub Sahara Afrika ten op 17. Daarvan worden Kinshasa (DRC), Douala (Kameroen), Entebbe (Oeganda) en Abidjan (Ivoorkust) dagelijks verbonden. Nog eens 14 andere bestemmingen in Sub Sahara Afrika worden door de andere maatschappijen van de Lufthansa Groep aangevlogen.

Meer dan 300 nieuwe collega’s in 2022

In 2022 verwelkomde Brussels Airlines meer dan 300 nieuwe werknemers, wat het totale aantal op bijna 3.250 brengt. Daarnaast staan op dit moment nog een 100-tal vacatures open in alle afdelingen van het bedrijf.

Ook in 2023 blijft Brussels Airlines investeren in haar personeel en richt de maatschappij een nieuwe crewroom in op de luchthaven om haar werknemers een vlottere start van de werkdag te bieden. Daarnaast wil Brussels Airlines eind dit jaar een nieuw uniform invoeren en biedt het bedrijf een permanent trainingsaanbod.

Focus op vlootvernieuwing, groei en duurzaamheid in 2023

Om haar positie als marktleider op Brussels Airport te versterken, zal de Belgische luchtvaartmaatschappij in 2023 haar vloot verder uitbreiden met vier middellangeafstandstoestellen. Van de vier extra toestellen zullen twee Airbus A320’s de vloot van Brussels Airlines permanent vervoegen. Daarnaast gaat de maatschappij in zee met wetleasepartner CityJet, die gedurende de zomerperiode met twee CRJ toestellen zal vliegen. Deze kleinere toestellen met 85 tot 100 zitplaatsen zullen vluchten uitvoeren naar secundaire markten zoals Bordeaux (Frankrijk) en Billund (Denemarken), waardoor deze gebieden kunnen worden aangesloten op het intercontinentale en Europese netwerk van de luchtvaartmaatschappij.

Daarmee groeit de vloot van Brussels Airlines tot 36 middellangeafstands- en 9 langeafstandsvliegtuigen, tegenover respectievelijk 30 en 8 na de herstructurering in 2020. Met deze vloot- en netwerkuitbreiding realiseert Brussels Airlines haar beoogde groei drie jaar eerder dan gepland.

Voor het eerst in haar geschiedenis zal Brussels Airlines gloednieuwe A320neo’s verwelkomen, waarvan drie in 2023 en nog eens twee in 2024. Deze toestellen zullen oudere A319’s en A320’s vervangen.

 

Vlootvernieuwing en duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) zijn de krachtigste hefbomen om de CO2- en geluidsemissies van vluchten te verminderen. Brussels Airlines is daarom ook trots om als eerste luchtvaartmaatschappij SAF te vervoeren via de CEPS-pijplijn van de NAVO. De eerste lading SAF werd op 1 januari 2023 door Brussels Airlines via deze weg getransporteerd.

Sinds mei 2022 kunnen passagiers van Brussels Airlines bijdragen tot de aankoop van SAF door hun vlucht er gedeeltelijk mee te compenseren. Met de introductie van Green Fares voor alle vluchten van en naar Europa en Noord-Afrika op 15 februari dit jaar, wil Brussels Airlines haar passagiers ervan bewust maken dat ook zij kunnen helpen om de klimaatimpact van vliegen te verminderen.

Brussels Airlines mikt op sterke zwarte cijfers voor het komende jaar

In 2023 zullen de nog steeds hoge brandstofprijzen en de gevolgen van de indexering invloed hebben op het eindresultaat. Het is daarnaast ook cruciaal voor de toekomst om tot een gelijk speelveld te komen op de Belgische markt. Brussels Airlines heeft er echter alle vertrouwen in dat het de komende jaren duurzaam winstgevend kan worden.

Lees ook: 5 activiteiten voor de perfecte stedentrip naar Porto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *