PONANT maakt de weg vrij naar koolstofvrij varen

PONANT lanceert een uniek project voor een transoceanisch cruiseschip dat koolstofneutraal moet varen en de toekomst van de scheepvaart moet gaan bepalen. Het baanbrekend concept combineert zes grensverleggende technologieën in een schip. Het zeilschip, dat tegen 2030 verwacht wordt, is bedoeld als katalysator voor nieuwe energieoplossingen.

De aanbestedingsprocedure voor het nieuwe schip van PONANT gaat uit van twee voortstuwingssystemen met zeilen, hierboven de Oceanwings-technologie van Ayro

Het toekomstige zeilschip van PONANT, goed voor een honderdtal kajuiten en een totale lengte van 181m, maakt de weg vrij naar een nieuw tijdperk voor de scheepvaartsector. In overeenstemming met de nieuwe Europese en internationale regelgeving voor de uitstoot van broeikasgassen kiest PONANT voor een uniek ecologisch ontwerp. Bij deze grote stap voorwaarts in de scheepsbouw is de keuze van uitrusting en materialen gebaseerd op een analyse van de levensduur tot en met de recyclage van afval.

“We willen dat ons toekomstige schip tegen 2030 geen broeikasgassen meer uitstoot tijdens het varen, manoeuvreren, in de haven of voor anker. De koolstofvoetafdruk ervan zal over de hele levensduur worden verkleind. Hernieuwbare energie, geleverd door de wind en zon, zal met koolstofarme niet-fossiele energie en brandstofcellen worden gecombineerd,” legt Hervé Gastinel uit, CEO van PONANT.

Met zijn schepen van de volgende generatie kan PONANT een nieuwe strategische mijlpaal bereiken

Project van PONANT biedt een hoge reproduceerbaarheid om de scheepsbouwsector sneller koolstofvrij te maken

Swap2Zero mikt op een uitstoot van nul CO2 eq tijdens het gebruik, met een maand autonomie. CO2 eq is de CO2-equivalente uitstoot van put tot wiel; houdt rekening met de uitstoot van CO2, methaan en N2O. Hiervoor worden als eerste zes belangrijke bouwstenen voor decarbonisatie gecombineerd:

  1. Een voortstuwingssysteem met zeilen en romp die gemiddeld 50% van de voortstuwingsenergie leveren dankzij windenergie;
  2. Meer dan 1.000 m2 aan zonnepanelen, met ecologisch ontworpen zonne-installaties van de volgende generatie, geïntegreerd in de structuren en zeilen;
  3. Een brandstofcel op lage temperatuur voor de voortstuwing, die werkt op vloeibare waterstof en waarbij het geproduceerde water en warmte worden gerecycleerd;
  4. Een brandstofcel op hoge temperatuur voor de hotelvoorzieningen van het schip, waarbij de uitgestraalde warmte wordt gerecupereerd en gebruikt om warm water te produceren;
  5. Koolstofafvangtechnologie aan boord, gekoppeld aan de brandstofcel op hoge temperatuur;
  6. Een innovatief, op maat gemaakt systeem om energie te beheren en distribueren zonder generatoren te gebruiken.

Het Swap2Zero-schip kadert ook in het PONANT SCIENCE-programma dat aansluit op het engagement van de rederij naar wetenschappers toe. Het zal onderzoekers aan boord ontvangen die zich bezighouden met decarbonisatietechnologieën, een grote uitdaging in de strijd tegen klimaatverandering.

De aanbestedingsprocedure gaat uit van twee voortstuwingssystemen met zeilen. Hierboven een 3D-afbeelding van Swap2Zero met Solid Sail-technologie

“PONANT is een bedrijf van zeelieden, toegespitst op exploratie en innovatie. Die pioniersmentaliteit is de inspiratie voor het hele Swap2Zero-programma,” zegt Hervé Gastinel, CEO van PONANT. “Het is veel meer dan een nieuw schip. We willen een nieuwe manier van varen bieden en actief bijdragen tot decarbonisatie van de scheepvaartsector. Ons interne R&D-team heeft de beste specialisten in scheepsbouw en hernieuwbare energie bij elkaar gebracht om een energiemodel te bedenken en ontwikkelen dat mikt op nul uitstoot.  Met Swap2Zero bouwen we een Frans technologisch uithangbord om andere stakeholders te overtuigen om zich te engageren voor koolstofneutraal varen”.

Contacteer ons voor meer informatie over de luxe ervaring aan boord en om uw reis met PONANT te boeken.

Lees ook: Crystal verwelkomt reizigers in stijl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *